Център за развитие на медиите: "Топ новини" прилага добри медийни практики

15:15, 04 дек 15 25 269 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Как са представени малцинствата в новите медии в България и доколко журналистите в новинарските сайтове следват добрите професионални практики. Отговорите представи изследването „Негативизъм срещу добри практики при представянето на малцинствата в новите медии“. Анализът обхваща четири новинарски сайта – "Топ новини", "Дневник", "Офнюз" и "Блиц".

„Това са четири интернет сайта, които по наша преценка покриват най-общо казано по-голямата част от публиката в онлайн средата. В продължение на два месеца следихме в ежедневна база всички публикации на тези четири сайта, които касаят темата за малцинствата – етнически, сексуални, бежанци. В случая - предимно етнически - роми и бежанци. "Топ новини" се намира от страната на добрите практики. Рядко се срещат сензационни заглавия и манипулации с цел привличане на публика. Обективен е подходът на "Топ новини". Има сериозно внимание върху проблемите на малцинствата“, обясни Асен Величков от Центъра за развитие на медиите.

„В двата полюса са "Дневник" и "Блиц", като от едната страна, когато има някаква ситуация или събитие, свързано с ромската общност, добрата практика е да се отрази обективно и безпристрастно, без да се слага акцент върху етническата принадлежност. Например ако е станало престъпление не е задължително в заглавието с големи букви да пише „Циганин открадна...“. Тази лоша практика е най-често срещаната в „Блиц““, каза още анализаторът.

Марко Трошановски от Mladiinfointernational подчерта, че сензационните заглавия на статиите на „Блиц“ са 81% от съдържанието на интернет медията според мониторинга от последните два месеца.

„Изследването отчита, че приоритетно внимание се обръща на темата за етнически конфликти, анти-гей парад, конфликти между ромите и българското население. Този тип истории преобладават“, обясни Трошановски.

Сериозен проблем анализаторите откриват по отношение на отразяването на всички гледни точки или в случая гледната точка на мигрантите.

„В повечето случаи открихме че медиите пишат много истории за мигрантите, но в повечето случаи не интервюират самите тях. Това означава, че картината за едно малцинство е представена от журналиста, но не им се дава думата. Това е лоша журналистическа практика. Пишат историите си в офиса, вместо да отидат на границата и да поговорят с тях. Просто така е по-лесно, но това понякога е манипулация“, каза още Трошановски.

„“Офнюз“ има позиция на квалифицирана медия, но напоследък виждам, че те следват лоши журналистически практики. Бързи са, но понякога липсва достатъчно информация, липсва повече от един източник“, каза Гергана Куцева от Центъра за развитие на медиите.

Интересен е резултатът от най-често срещаните думи или глаголи в медии за последните два месеца. Най-срещани като ключови фрази са думите „роми“, „цигани“ , „бежанец“, „протест“, „кражба“, „нелегални“, „гей“, обясниха анализаторите. Те подчертаха използването на определението „циганин“, вместо „ром“ като лоша журналистическа практика.

Основната цел на изследването е да обърне внимание на коректното представяне на проблемите с малцинствата в медиите, както и да повиши качеството на журналистическите материали. Анализаторите, извършили мониторинга подчертаха необходимостта от качествена информация и добри практики, имайки предвид факта, че медиите формират общественото мнение. Те акцентираха върху новинарски интернет сайтове, като обясниха, че в момента половината от обществото се информира именно онлайн.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама