Изложба във Варна показва миниатюри от „огнен емайл“

09:51, 12 апр 16 / Култура 25 312 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Повече от 50 миниатюри от емайл, собственост на две частни колекции, показва изложбата „Esmalte al Fuego” (буквално „Огнен емайл“), която се открива тази вечер в Градската художествена галерия във Варна. Сред експонатите са репродукции на произведенията на известни художници като Пикасо, Тулуз-Лотрек, Веласкес, Реноар.

Всички те са изработени в ателие Vecor Artis в Барселона. Ателието гарантира, че те са от емайл и са ръчно изработени. Не са използвани никакви графични отпечатъци, колажи, копия на рисунки или други подобни техники. Експозиция, която демонстрира този тип емайлова техника, се представя за първи път във Варна.

Живописният емайл е произвеждан по техника, въведена през  ХV век, при която върху медна, златна или сребърна плака се рисува със слоеве емайл в различни цветове. Доколкото емайлите в различен цвят имат различна температура на топене, тези с по-високите температури се нанасят първи, като предметът се изпича след всеки цвят, за да се предотврати смесването на различните слоеве. Техниката е изключително сложна и прецизна, а показаните образци в изложбата са направени с изключително ювелирно майсторство.

По време на работа артистът добавя фини плочки чисто стъкло, както и слоеве оцветен стъклен прах, примесен с метален оксид. След това емайлът се нагрява в специална пещ при температура 900 градуса, с което се постига неговият блясък като на стъкло. Много е важно температурата да не е нито по-висока, нито по-ниска. Ако тя е по-висока, емайлът може да се препече. Металът трябва да е много чист и загрят в същата пещ. За да се почисти, той трябва да се потопи в гореща вода със сярна киселина. 

Емайлът се обработва с малко чукало от ахат или порцелан. След това няколко пъти се почиства с дестилирана вода и няколко капки азотна киселина, за да се запази чистотата му и да не се повреди, като се образуват цепнатини или мехурчета по време на процеса на витрификация (стъклообразуване). След тези процедури плаката отново се поставя в пещта за няколко минути. Окончателният цвят се добива след охлаждане. В някои случаи артистите се стремят да получат цвят на опал. Когато този цвят се получи между слоевете, емайлът придобива леко бледомлечен и  полупрозрачен цвят, като този на камъка със същото име. Последният слой добива вид на стъкло.

Изложбата ще бъде открита от г-ца Атенаис Гариу от Université Savoie Mont Blanc, Франция, като част от стажантската й програма в Градската художествена галерия. Експозицията ще остане в зала 5 на галерията до 1 май.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама