Срещу 1.60 лв. за билет - дълго чакане по спирките и почти на същата цена пътуване с кола

08:16, 18 апр 16 25 395 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
От 1 юни билетът за единично пътуване в градския транспорт в София става 1,60 лв. Талонът за десет пътувания вече няма да е 8 лв., а ще е 12 лв. Общинарите взеха това решение с довода, че мрежата на автотранспорта трябва да се подобри и да бъде преборен гратисът. Другата цел е да бъдат толерирани хората, които се движат с карти, като техните цени не се вдигат. Дали обаче това ще се случи благодарение на новите цени е спорно. София Topnovini.bg реши да провери с какви проблеми се сблъсква един обикновен пътник.

Все още чакаме по 20-30 минути рейс

Проучването ни започва от спирка на градския транспорт в столичния квартал „Драгалевци“. Тук минават четири линии на градския транспорт – 98, 64, 66, 93. Две от тях са т.нар. планински линии, тъй като се използват основно от туристи тръгнали на „Витоша“. За това няма да се съсредоточаваме над това, че автобусите с номера 93 и 66 се движат само в почивни дни през няколко часа.

Другите две линии – 98 и 64, обаче са връзката на квартала със сърцето на града. Хората тук са принудени да чакат по 20-30 минути, за да хванат автобус. На нито една от спирките в квартала няма реп, нито място, от което да си закупиш билет.



Рейсовете са от късата база (с три врати) и в пиковете часове на деня са абсолютно недостатъчни. Хората тук са категорични, че нито колите на градския транспорт са нови, нито има достатъчно място в тях, нито са на често, за да плащат по 1,60 лв. за билет.

Така е и в десетки други по-отдалечени квартали на града, където ако рейсът дойде след 10 минути чакане е цяло чудо.

Да купиш билет от шофьора – предизвикателство

Качвайки се на произволно избран автобус, без да сме купили билет, тъй като няма от къде, се запътваме към шофьора. Той карайки автобуса се завърта, за да отвори вратата на кабинката си и да разбере какво искаме. Питаме за билет, а отговорът е, че има, но само при точно приготвена сума.

Водачът на автобуса обяснява, че новата цена на билета много ще затрудни него и колегите му, тъй като и сега им е трудно да връщат ресто. Човекът разказа, че работи като шофьор повече от 20 години, но не смята, че качеството на превозните средства е достатъчно добро, за да поскъпне толкова драстично билетът.

Добави, че работата е много тежка, тъй като отговаря за живота на толкова много хора ежедневно. Според него обаче не е редно шофьорите да продават билети. Абсурдна му се струва и идеята на общинския съветник Прошко Прошков в рейса да се продават освен билети и дневни карти.

„Да караш ли, билети ли да даваш, карта ли да перфорираш. Не знам. Не е добре това решение, а хората, които се возят си изкарват всичко на нас“, обяснява той.

Човекът не пожела да се представи, защото бил доволен от заплатата си и не искал да си създава „излишни главоболия“.

Автобусите на възловите спирки в София са препълнени

Стигаме в един от елитните квартали в града - “Гео Милев“. Тук е една от най-натоварени спирки в столицата, тази на бившия х-л „Плиска“. Автобусите са много, хората на спирката също. Има няколко будки, от които можем да купим билет, карта, както и талон за 10 пътувания. Те обаче са с работно време, което включва почивни дни – събота и неделя.



Хората, които срещаме не са съгласни с увеличението. Млада жена обясни, че всеки ден чака автобус тук и рядко ѝ се случва да попадне на някой „сравнително празен, за да не виси от вратата“.

„Много са препълнени рейсовете сутрин и вечер. Вътре няма въздух, а зимата е много студено. Пътувам с карта, но ако трябваше да взема билет, щях да се возя на късмет. Нямаше да дам тези пари“, обяснява тя.

Талон за 10 пътувания, но от къде да го купим

При приемането на увеличението от 0,60 лв. кметът на града Йорданка Фандъкова обясни, че талонът за десет билета, който скача на 12 лв., ще е по-евтината алтернатива за еднократно пътуване. С него билетчето струва 1,20 лв. Такъв обаче може да се намери само по реповете и будките, а не при водача на превозното средство.

Спирката на бившия х-л „Плиска“ е една от малкото в „Гео Милев“, на която можеш да си купиш документ за пътуване. Десетки обаче са спирките в квартала, на които няма как това да се случи, защото няма откъде. За това пътниците трябва предвидливо да си купят талон, когато се натъкнат на реп и да го пазят за всеки случай, ако не искат да платят по 1,60 лв. за еднократно пътуване.

Освен автобуси, в кв. „Гео Милев“ минават и трамваи. Тук могат да се видят едни от най-старите трамваи в столицата - тези, които се движат по линия номер 23. Заставаме на спирката на бул. „Шипченски проход“ и ул. „Николай Коперник“. Без билет, защото няма от къде да купим. Чакаме известно време (15-20 мин.) и трамваят пристига – тъмно жълт, на преклонна възраст, с кафяви кожени седалки. Ватманът няма билети.



„Тези трамваи вървят откакто бях дете. Много са ми сантиментални. Добре, че по нашата линия няма от онези модерните“, казва жена на възраст от около 70 години.

Тя не се вълнува от поскъпването, защото пътува с т.нар. преференциални карти за пенсионери. Въпреки това жената роптае, че един хляб струва левче.

Слизаме на следващата спирка, все пак пътуваме гратис - не заради липса на желание да си купим билет, а от невъзможност. А и с увеличението на билета скачат и глобите за нередовен пътник. От 20 лв. на 40 лв., а за тези, които не платят актът вече ще е не 100, а 200 лв.

По-скъпият билет щял да свали хората от колите

Сред мотивите за увеличението на билета е „да слязат софиянци от автомобилите си“. Не е ясно как точно по-скъпата цена ще ги мотивира, но от общината смятат, че това е правилният подход. Общинарите не взеха под внимание и факта, че цените на горивата поевтиняват.

В столицата литър гориво струва между 1,70 лв. и 2,10 лв. Така ако решим да минем десет километра, средно те ще струват 1.30 лева. Много често пътниците в градския транспорт са принудени в рамките на това разстояние да сменят две превозни средства, особено ако пътуват от по-крайните квартали. Така с рейс или с трамвай, тези десет километра ще им излязат 3,20 лв.

Така с автомобил излиза с 2 лв. по-евтино - и то без да се налага да чакаш 30 минути, да търсиш от къде да купиш билет и да се возиш в препълнен рейс. Ако колата е с монтирана газова уредба, сметката все повече клони към използването на автомобил.

Шансът да попаднеш на по-нов автобус или трамвай също не е голям. В автопарка на Столичната община има 550 рейса. От тях преди две години са били подновени 130, а едва до края на тази година ще бъдат доставени още толкова нови. През 2018 г. се предвижда почти цялата останала част на автопарка да бъде подновена.

Перспективата е добра, но е във времето. За разлика от цената на билетчето, която само след месец влиза в сила.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама