И в новия конкурс за лого - обвинения в плагиатство и нарушаване на правилата

08:01, 26 апр 16 25 439 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Конкурсът за ново туристическо лого на България отново стана повод за обвинения в плагиатство и неспазване на правилата. От общо 183 получени идеи за визия на новото туристическо лого на България, жури подбра седем предложения.

След скандал приключи изборът и на настоящото лого - тогава спечелил проект се оказа копие на символа на Киргизстан.

По идея на графичния дизайнер Марио Димитров, който е един от участниците, които не се класираха в настоящия конкурс, в социалната мрежа Фейсбук вече има създадена група, в която отпадналите участници могат да покажат произведенията си. Именно от него идват поредните обвинения в плагиатство и неспазване на правилата.

София Topnovini.bg се свърза с него и художника Валентин Иванов, които заедно са изготвили три предложения за ново лого. И двамата бяха категорични, че избраните 7 лога не отговарят на зададените от министерството критерии и че със сигурност има доста по-добри предложения при отпадналите, отколкото при класираните.

Марио Димитров е завършил графичен дизайн в престижен университет в Милано, Италия. От тогава се занимава предимно с това. Първоначално започнал да работи за туристическата индустрия – хотели, туристически агенции. Правил е сайтове на хотели и туристически агенции, каталози, билбордове, реклами и няколко списания.

Той посочи, че няма конкретен фаворит, но допълни, че това лого, на което е изписано само България изглежда добре, но пък е много тясно свързано с логото на Австралия.

„Използвани са едни и същи цветове и символика. Смятам, че подобно плагиатство убива творчеството на другите хора. Логото на България трябва да изобразява българската маслодайна роза. Преди да започнем да правим този проект, проучихме с какво ни свързват хората от чужбина. Над половината казаха розата“, уточни графичният дизайнер.



Логото, на което България е изписана с малка буква, е подигравка с нашата родина

„За съжаление, не влязохме във финалната 7-ца, но не знам и по каква преценка на журито е. Не го приемам като поражение, уважавам решението им, но смятам, че някои от тях не отговарят на изискванията, които Министерството на туризма зададе. Едно от изискванията беше, например, както изглежда логото на български език, така да бъде и на английски. Логото с детската рисунка е рисувано на ръка и, ако се вгледаме в българската и английската версия, конкретно за графиката, ще видим, че има разлики. Получава се малко като „открийте десетте разлики“. В единия вариант слънцето е по-жълто и замазано с четката, розата е в по-наситено червено и т.н.“, обясни графичният дизайнер.

Според него логото, на което България е изписана с малка буква, е абсолютно недопустимо. Марио Димитров припомни, че има изискване в българския език имената на държави да са с главна буква. „Още повече, става въпрос за туристическо лого, което трябва да привлече туристи и да ни представлява пред света. То стои малко като подигравка с нашата родина“, убеден е специалистът в областта на графичния дизайн.

Министерството на туризма пренебрегва собствените си правила

Валентин Иванов подчерта, че големият въпрос, на който трябва да се намери отговор е защо половината от допуснатите до последен тур лога не отговарят на зададените изисквания. Художникът даде за пример, че има разлики в между българския и английския вариант на съответното лого.

„Ако самото министерство пренебрегва собствените си правила, какво правим оттук насетне? Това ли е принципът, по който се управлява страната? Дали говорим за лого или за друг тип нормативни документи и закони, става така, че за едни важат, а за други не. Министерството приема за последен кастинг лога, които не отговарят на критериите, зададени от него“, възмути се Иванов.

Според него от тях лъхал специфичен наивитет и допълни, че ако се търси някакво изразяване на България, не е сигурен, че това може да стане през детската рисунка.



„Има символ на кон, който по никакъв начин не го връзвам с това що е то България. Ако е розата, разбирам, шевицата, също съм склонен. Друг е въпросът, че шевици има по целия свят. Конят със сигурност не е български символ. Допускането му до последно ниво буди много въпроси. Искрено се надявам нещата да не са договорени предварително. Аз съм спазил правилата, няма как да приема, колкото и перфектно да е логото, да не отговаря на правилата“, категоричен е художникът.



По думите му това граничи с абсурда, защото виждаме как едно министерство „потъпква собствените си правила“. „В какъв свят и в каква държава живеем? Ако така ще я караме, то няма смисъл да участваме в конкурси и да спазваме правила“, оплака се Валентин Иванов.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама