Генетични мутации погубили мамутите

06:50, 03 мар 17 / Любопитно 25 307 Шрифт:

Последните мамути са живели на арктически остров преди около 3700 години, припомня АФП, предаде БГНЕС.

Мамутите са били най-разпространените големи тревопасни в Северна Америка и Сибир до изчезване им от континента преди около 10 хиляди години.

Те стават жертва на глобалното затопляне след последния ледников период (75 хиляди до 12 хиляди години пр.н.е.) и ловуването им от хората, твърдят авторите на изследване, публикувано в четвъртък в научното списание PLoS Genetics.

Тези изследователи, сред които са Ребека Роджърс и Монтгомъри Слаткин от Калифорнийския университет в Бъркли, сравняват генома на континенталния мамут, датиращ от преди 45 хиляди години, когато популацииите са в изобилие, и на животно, което е живяло преди около 4300 години сред стадо от 300 екземпляра на малкия остров Врангел точно преди тяхното изчезване.

Анализът на учените показва, че в генома на един от тези мамути са се натрупали много вредни мутации. Животните са загубили много от обонятелните рецептори за откриване на миризми, както и белтък в урината, което може да окаже въздействие върху състоянието им в групата и тяхното размножаване.

Сравнението между тези два генома дава на изследователите рядката възможност да видят какво се случва с генофонда, когато размерът на популацията на вида силно намалява.

С използването на математически модели, двамата генетици са успели да определят, че разликите между двата генома на мамутите са твърде екстремни, за да се обяснят с други фактори. Резултатите подкрепят хипотезата, която се обсъжда от десетилетия, че големият спад на популацията на даден вид, увеличава броя на вредните генетични мутации, подчертават авторите.

Тези открития могат да бъдат полезни в усилията за запазване на видовете, застрашени от изчезване.

Междувременно американски учени съобщиха през февруари, че работят по проект за възкресяване на мамут с помощта на генното инженерство.

"Нашата цел е да произведем хибриден ембрион между слон и мамут”, казва професор Джордж Чърч, известен генетик от Харвардския университет.

"В действителност това вероятно ще се окаже слон с редица характеристики на мамут", заявява той, като добавя, че "не сме успели все още, но това може да се случи за две години", казва той, цитиран от АФП.

Вълнестият мамут е един от най-късните представители на изчезналия род Мамути, като видът им се обособява от степния мамут преди около 200 хил. години в Източна Азия